
Idag när jag satt på toaletten blev jag plötsligt medveten om att jag satt och stirrade rakt på sanitetskorgen dvs. mens-tunnan. Det fick min hjärna att börja fladdra iväg en aning och snart var jag helt uppe i varv över hur coola kroppens alla funktioner är! Tänk hur många tusen mekanismer i kroppen som gör att vi faktiskt funkar. När man tänker på det förstår man att det faktiskt inte är så konstigt att vi då och då går sönder. Jag menar en mobiltelefon eller en skrivare är ju inte i närheten av kroppen i kompliceritetsgrad och de går ju sönder hur ofta som helst! Nae, det Gud uppfann när han uppfann människan var ingen vanlig svensson-pryl.

När vi ändå är inne på mens o kroppen oså så förhörde jag min bror på läxan igår. Ämnet var sexualkunskap. Jag kommer ihåg hur grymt pinsamt det var när man själv gick i högstadiet. På den tiden var iofs allt pinsamt, men det där med sexualkunskap var snäppet värre än det mesta. Det var nästan så att man tyckte det var pinsamt att visa att man läste i boken och såg alla bilderna! Inte konstigt att läraren tyckte det var jobbigt att stå och prata om hur barn blir till inför 25 pionröda fjortonåringar som gör allt för att visa att de inte tycker det vare sig är intressant eller pinsamt att höra på hur man gör när man knullar! Men om man skulle jämföra "min-tids" sexualkunskap med missionären är dagens mer jämförbar med 69:an! Det snackas sadism, masoschism och tidelag! Undrar hur Biologitta pallar det när hon knappt lyckades klämma ur sig ordet petting när jag gick i högstadiet!
Biologi blev visst dagens ämne och det får mig osökt att tänka på parasiter. Jag blev nämnligen kallad för parasit igår! Det var nog inte menat som en komplimang tänkte jag och slog upp ordet i min kära vän Wikipedia, den fria encyklopedin. Då visade sig att parasit kan vara tre olika saker beroende på i vilket sammanhang man kläcker ur sig det! Läs och lär mina vänner:
Inom ETYMOLOGIN är parasit detsamma som en objuden gäst. Ordet kommer från grekiskans två ord "para", som betyder vid, och "sitos", som betyder mat eller föda. ( jag känner mig som pappan i Mitt Feta Stora Grekiska Bröllop). Sen var det lite mummel innan man kom fram till att det med tiden istället för parasit i folkmun brukar benämnas snyltgäst.
ZOOLOGISK sätt är parasit en organism som lever på en annan organism och tar sin näring från den. Ibland klarar inte det såkallade värddjuret det utan trillar av pinn.
BOTANISKT sätt så tycker jag inte de hade mkt nytt att komma med efter att jag läst om det zoologiska. De hade i stort sätt bara bytt ut ordet organism mot växt och ändrat alternativen fästingar och maskar till svampar och orkidéer.
Nu är den STORA frågan viken sorts parasit JAG är?? Den kan ni klura på för nu ska jag gå och äta. (se det som en ledtråd)

När vi ändå är inne på mens o kroppen oså så förhörde jag min bror på läxan igår. Ämnet var sexualkunskap. Jag kommer ihåg hur grymt pinsamt det var när man själv gick i högstadiet. På den tiden var iofs allt pinsamt, men det där med sexualkunskap var snäppet värre än det mesta. Det var nästan så att man tyckte det var pinsamt att visa att man läste i boken och såg alla bilderna! Inte konstigt att läraren tyckte det var jobbigt att stå och prata om hur barn blir till inför 25 pionröda fjortonåringar som gör allt för att visa att de inte tycker det vare sig är intressant eller pinsamt att höra på hur man gör när man knullar! Men om man skulle jämföra "min-tids" sexualkunskap med missionären är dagens mer jämförbar med 69:an! Det snackas sadism, masoschism och tidelag! Undrar hur Biologitta pallar det när hon knappt lyckades klämma ur sig ordet petting när jag gick i högstadiet!
Biologi blev visst dagens ämne och det får mig osökt att tänka på parasiter. Jag blev nämnligen kallad för parasit igår! Det var nog inte menat som en komplimang tänkte jag och slog upp ordet i min kära vän Wikipedia, den fria encyklopedin. Då visade sig att parasit kan vara tre olika saker beroende på i vilket sammanhang man kläcker ur sig det! Läs och lär mina vänner:
Inom ETYMOLOGIN är parasit detsamma som en objuden gäst. Ordet kommer från grekiskans två ord "para", som betyder vid, och "sitos", som betyder mat eller föda. ( jag känner mig som pappan i Mitt Feta Stora Grekiska Bröllop). Sen var det lite mummel innan man kom fram till att det med tiden istället för parasit i folkmun brukar benämnas snyltgäst.
ZOOLOGISK sätt är parasit en organism som lever på en annan organism och tar sin näring från den. Ibland klarar inte det såkallade värddjuret det utan trillar av pinn. BOTANISKT sätt så tycker jag inte de hade mkt nytt att komma med efter att jag läst om det zoologiska. De hade i stort sätt bara bytt ut ordet organism mot växt och ändrat alternativen fästingar och maskar till svampar och orkidéer.
Nu är den STORA frågan viken sorts parasit JAG är?? Den kan ni klura på för nu ska jag gå och äta. (se det som en ledtråd)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar