
Tandläkare, person med examen från odontologisk institution eller fakultet vid universitet eller högskola samt tandläkarlegitimation. Tandläkaren ger kvalificerad tandvård.
Idag var jag hos tandläkaren. Under hela min barndom har tandläkarbesök varit lika med bekräftelse. Jag fick alltid beröm för mina fina tänder och höra hur stolt jag skulle vara över det. Det förändrades radikalt när jag sjutton år gammal fick en tonårings lust till att pierca mig i tungan. Mitt praktexemplet till munhåla förvandlades plötsligt i tanläkarens ögon till ett oralt helvete och lovorden byttes mot bannord! Kallelsen från tandvården som damp ner i brevlådan med 1 ½ års mellanrum gav mig stenar i magen och klumpar i halsen och istället för att gå därifrån rakryggad o självgod gick jag därifrån med axlarna ungefär nånstans i höjd med fotknölarna. Därför fruktade jag det värsta inför dagens besök, och det började väl inte heller särskilt bra.
Jag hade tid halv fem men släntrade in i väntrummet fem över halv fem. Jag möttes av skylten att hade man beställt tid var det bara och sätta sig och vänta, var man väldigt tidig eller väldigt försenad skulle man däremot anmäla sig i receptionen. Alla som känner mig vet att fem minuter i min värld inte räknas som väldigt sent utan mer som exakt i tid på pricken så jag satt mig ner lugnt och fint i en fåtölj och väntade....och väntade...och väntade! Efter fem minuter tänkte jag att här hade man ju inte behövt stressa, efter tio minuter började det krypa i mig och efter en kvart var jag skitförbannad! Då kom tandläkaren. Och det var inte bara jag som surat till utan även hon för hon hade faktiskt varit o frågat efter mig innan jag kommit och hade jag kanske inte sett skylten där det stod att man skulle anmäla sig om man var sen. Så de första minuterna, som de senaste besöken varit de enda trevliga med småprat och frågor som jag stolt kan svara på att nej jag använder inte tobak osv, bestod mest av muttrande och onda blickar. Själva undersökningen började i hårda tag och jag är helt säker på att hon kom åt tandköttet minst tre gånger MED FLIT! Men sen efter röntgenbilderna hände nåt. Tandläkaren började prata med mig!
Nu kommer domen tänkte jag och spände hela kroppen. Jag trodde knappt mina öron. Det var som alla år av förnedran aldrig inträffat och jag var tillbaka till år 2001. Orden som kom ur hennes mun var som ljuv musik när hon förkunnade: att jag hade väldigt god munhygien och fina tänder. "Fortsätt sköta dem så bra ,men ta ut det där du har i tungan"!
Så stärkt av att vara tillbaka som munhålernas munhåla sitter jag här och sköter min munhygien bättre än nånsin med tandtråden i högsta hugg!
Även stjärnor har sina svackor, se bara på Ronaldinio!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar